Bio

Thomas Decreus (Kortrijk, 1984) studeerde geschiedenis en filosofie aan de KULeuven. Tijdens zijn studies verdiepte hij zich in literatuur, politiek en filosofie. Hij was ondermeer laureaat in Babylons literaire prijs en won de publieksprijs in de internationale schrijfwedstrijd Write Now. Enkele kortverhalen van hem werden gepubliceerd in het tijdschrift Met Andere Zinnen en hij las voor op het GDMW-festival en deNachten. Daarnaast was hij mede-organisator van literaire avonden in het Leuvense die bekend stonden onder de naam DESDA.

Na het afronden van zijn studies filosofie, koos hij voor het academisch onderzoek. Tussen 2010 en 2014 werkte hij aan een proefschrift dat het concept en de praktijk van politieke representatiemechanismen als onderwerp had. Hij verdiepte zich in auteurs als Carl Shmitt, Claude Lefort, Antonio Gramsci, Machiavelli, Ernesto Laclau, Chantal Mouffe, Karl Marx en Hannah Pitkin. Op basis van de lezing van die auteurs werd niet alleen een proefschrift klaargestoomd, maar ook een boek. Het boek verscheen onder de titel Een paradijs waait uit de storm. Over markt, democratie en verzet (EPO 2013), het uiteindelijke proefschrift werd met succes verdedigd in februari 2014.

Het schrijven en lezen werd door Thomas afgewisseld met politiek engagement. Hij lag mee aan de basis van de SHAME-betoging die in januari 2011 tienduizenden mensen op been wist te brengen in Brussel. De betoging klaagde het democratisch deficit aan dat met de toenmalige politieke impasse gepaard ging. Thomas was ook betrokken bij de protesten van de zogenaamde Occupy-beweging en publiceerde daar regelmatig over in kranten en webzines. Hij was voorts actief in de Vooruitgroep, geeft tot op heden regelmatig lezingen en duikt vaak op in publieke debatten.

Na de verdedediging van zijn proefschrift doceerde Thomas de vakken “Hedendaagse filosofische vraagstukken” (2014) en “Marxistische Stromingen” (2015) aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KUL). Daarnaast ging hij aan de slag als journalist bij de DeWereldMorgen.be. Daar werkt hij tot op heden.

Advertenties

11 Reacties op “Bio

  1. Bedankt voor de monitoraten van filosofie; ze waren op zijn minst gezegd verhelderend!

  2. Beste Thomas , jouw ganse verhaal gaat over Belgen en de noodzakelijke solidariteit. Je bent jong en een deel van de belangrijke voorgeschiedenis ontgaat je. Ik stond in de woelige 68’er jaren met vele duizenden studenten op de barricades in Leuven om een Leuven Vlaams te eisen. Mijn vader werd gestraft als hij op de speelplaats Nederlands praatte. Sinds het ‘ontstaan’ van België heben Vlamingen moeten vechten voor hun rechten en voor hun taal. Franstalige officiers – voertaal Laken nog steeds Frans – Magistratuur was Frans – Van solidariteit was geen sprake vanwegen de Franstaligen. En dan komen jongeren nu vragen om solidariteit ‘GELD’ dus voor die Franstaligen.
    Komaan zeg – Ik deel graag met de echte noodlijdenden en eerlijk gezegd ik voel me geen Belg omdat het zulke wrange smaak nalaat.

    • Beste Walter,

      Ten eerste is gevoelens van wraak geen argument. Ik hoor het een kind al zeggen: jij hebt dat gedaan, awel, nu doe ik da, né.
      Ten tweede je verhaal klopt volledig. Iedere strijd is hard geweest en Vlaamse culturele rechten waren DUIDELIJK onderdrukt MAAR zijn dat niet meer. Ik lijkt alsof het dat nog steeds zijn, niet dus : eigen schoolsysteem, eigen taal, eigen culturele instellingen (die nu trouwens MOETEN – kwestie van onderdrukking kan dat tellen énkel Nederlands communiceren). Omdat wij onderdrukt zijn, moeten we alle menselijkheid meteen ook verloren hebben ofzo. Waarden als vergeving, verzoening, solidariteit, het goede voorbeeld tonen, verantwoordelijkheid nemen waar anderen dat niet deden enz …
      Ten derde: Je hoort tegenwoordig dan die Vlaamse strijders van nu solidariteit uiten met andere volkeren die onderdrukt zijn Palestijnen, Koerden .. Een schande zo’n vergelijking met enige kennis van zaken is deze solidariteit van uit deze vergelijking een ware schande aan deze volkeren. Moesten ze onze rechten hebben …

      Ps en die fameuze geld solidariteit he, van die fameuze hardwerkende Vlaming. Bekijk eens de cijfers van de economische productie en trek daar bij Vlaanderen de productie van de twee havens van af. Dan zijn we beide gebieden net even rijk.

      Waarom de havens er vanaf? Wel 1/ voor zover ik weet heeft de hardwerkende Vlaming geen enkele bijdrage in het feit dat Vlaanderen aan de zee ligt. 2/ Belgie (en dus ook Vlaanderen) is net bekend voor zijn logistiek. 3/ voila het mantra “eerlijke” concurrentie is volbracht.

  3. Beste Thomas,
    Ik heb als econoom een kritische reactie geschreven op de betoging in Brussel. Mag ik je deze opzenden? Dan graag je e-mail adres
    Willy De Wit
    medewerker bij de onafhankelijke economische denktank Workforall

    • Dag Willy, ik ben geïnteresseerd in je reactie maar het lijkt me een slecht idee om hier m’n email te geven. Ik krijg al bedenkelijke mails genoeg … Google mij eens, dan vind je normaal m’n email. Of contacteer me via facebook
      groet, thomas

  4. Can i call you?

    I am the English Brussels correspondent for France24 and am preparing a piece about Wouter Beke as new mediator.

    Can I give you a quick call for your opinion? Or one of the guys that organised the SHAME protest with you?

    Thanks!

  5. Waar is uw boek te bestellen? Op Amazon en Bolcom blijkt het niet beschikbaar.
    Vriendelijke groeten,
    Kaspar Mengelberg

    • Dag Kaspar, mijn boek ligt vanaf volgende week in de winkels. Ik vermoed dat het vanaf dan ook online te bestellen is (zeker via de site van de uitgeverij: epo).
      groeten,
      thomas

  6. robrecht vanderbeeken

    Zeer overtuigend en vlot geschreven boek, proficiat! Helder, leerrijk en trefzeker. Meer van dat!

  7. Thomas,
    je analyses zijn van een zeldzame (zeer grote) kwaliteit.
    neem me niet kwalijk daarbij te zeggen dat je inzichtelijkheid voor iemand die toch nog relatief jong is zeer opmerkelijk is.
    Wat ik bijzonder boeiend aan je vind is dat je niet zoals zo velen gemakkelijkheidshalve vervalt in een simplistisch en dogmatisch betoog, maar zeer accuraat nuances onderscheidt en verbindingen blootlegt en dit met voldoende zelfrelativeringsvermogen en -kritiek.
    sterk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s